Metoda projektów badawczych w przedszkolu

Jeśli chcecie skorzystać z moich, już zrealizowanych pomysłów, zapraszam do pobrania plików:
 
Zdarzyło Wam się dowiedzieć czegoś od dziecka? Po 34 latach życia nareszcie wiem, że nie tylko Saturn ma pierścienie, ale Jowisz, Neptun i Uran też (tylko ich nie widać z Ziemi). Powiedział mi to pewien sześciolatek i bardzo mu za to dziękuję 😉 
Wakacje w przedszkolu to nie jest taki zwykły czas – słoneczna pogoda, mniejsza liczba zajęć dodatkowych (lub nawet ich brak) i większy luz, sprawiają, że chcemy pracować jakoś inaczej. Spróbujmy w wakacje odejść od ściśle zaplanowanych działań dydaktycznych na rzecz kierowania się zainteresowaniami samych dzieci. Mamy też na to o wiele więcej czasu, nie musimy patrzeć na zegarki, żeby kierować grupę na następne zajęcia dodatkowe. 
Co możemy robić? Dobrym pomysłem jest realizowanie projektu badawczego, zgodnego z zainteresowaniami dzieci. 
 
Żyjemy w świecie, gdzie każde działanie nazywane jest “projektem”. Ja mam jednak na myśli METODĘ PROJEKTÓW BADAWCZYCH. Jest to świetna metoda do pogłębiania zainteresowań dzieci, ale też prezentowania przez nie swojej wiedzy na forum grupy. Zajrzyjcie do książki „Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej”, Judy Harris Helm, Lilian G. Katz, znajdziecie tam wiele wskazówek. 
 
 
Dzieci nie są przecież czystą kartą! Mogą nieszczególnie się interesować cyklem rozwoju żaby, ale o kosmosie, maszynach budowlanych i dinozaurach wiedzą Z PEWNOŚCIĄ więcej niż Wy 😉
 
Bardzo ważnymi umiejętnościami, które dzieci ćwiczą w trakcie realizacji projektu, są:
  • ·         Odgrywanie ról
  • ·         Wytrwałość w zabawie
  • ·         Interakcja
  • ·         Włączanie się do zabawy grupowej
  • ·          Rozwiązywanie konfliktów
  • ·         Wspieranie rówieśników

Metoda projektów składa się z trzech etapów:
ETAP I
  • Zainicjowanietematu bliskiego dzieciom, tak, by można było zwiedzać, obserwować, eksperymentować. Dzięki temu dzieci będą rozwijać różne umiejętności i zdolności intelektualne i społeczne. Po prostu zapytajcie dzieci, o czym chciałyby rozmawiać w najbliższym czasie i demokratycznie wyłońcie jeden temat. 
  • Przygotowanie siatki wstępnej i stworzenie listy pytań, czyli tak naprawdę zebranie informacji, co dzieci wiedzą na dany temat. Możemy pisać, dzieci mogą tworzyć rysunki ilustrujące temat. Ważne, by było to wspólne działanie. 
 
  •      Zajęcia wprowadzające, dzięki którym nauczyciel buduje wspólne doświadczenia dla całej grupy. Mogą to być historyjka, wprowadzenie ciekawego, nieznanego dzieciom przedmiotu, rozmowa, lektura książki, kącik tematyczny, malowanie, budowanie z klocków itp. Magia i czary, element wyjątkowości – jesteśmy w tym dobrzy, prawda?
 
  •  Przygotowanie siatki tematycznej, dotyczącej obecnego zasobu wiedzy. Mogą to być rysunki, siatki, konstrukcje wypowiedzi.
  • Przygotowanie siatki lub listy pytań do projektu. Lista pytań to punkt wyjścia do dalszych działań. Gdy pytania się skrystalizują, zaczyna się kolejny etap- aktywność badawcza.

Na tym etapie ważne jest przygotowanie sali do realizacji projektu m.in. gromadzenie sprzętu i materiałów. Możemy zaprosić dzieci i Rodziców do współpracy przy tworzeniu naszej kolekcji książek, czasopism, albumów, zabawek, narzędzi itp. 

 
ETAP II
  • Aktywność badawcza – proces badawczy realizowany przez same dzieci. Składają się na nią m.in.:   
  •  Zajęcia terenowe- wycieczki
  •  Rozmowy z gośćmi i ekspertami.  Ekspertami w tej metodzie mogą być wszyscy, którzy znają dane zagadnienie, niekoniecznie profesorowie belwederscy. Z całą pewnością znają się takie obszary, gdzie ekspertem będzie dziecko. 
  •  Badanie przedmiotów
  •  Korzystanie z materiałów, źródeł
  • Przeprowadzanie zabaw badawczych, prowadzenie hodowli
  • Szkice terenowe czyli rysunki „z natury”

 

  •  
  • Przedstawienie zdobytej wiedzy – informacje o tym, czego dzieci się dowiedziały, co już wiedzą, co umieją. Wykorzystujemy wówczas rysunki, działania konstrukcyjne, taniec, muzykę. Tworzymy krok po kroku dziennik projektu.

 
ETAP III
Na tym etapie następuje faza kulminacyjna, czyli dokładnie zaplanowane, celowe i definitywnie zakończenie działań. Polega ona na:
  • Analizie siatki tematycznej lub stworzeniu zupełnie nowej siatki. Odpowiedź na pytanie: „Co teraz wiemy?”. W tym momencie dzieci:
  •       Podsumowują, oceniają to, nad czym pracowały i co wiedzą. Widzą, że siatka pytań została wzbogacona
  •       Zaczynają rozumieć sens uczenia się jako przyrostu wiedzy
  •       Dostrzegają wzrost swoich umiejętności
  •       Nabierają zaufania do własnych umiejętności badawczych i zdolności rozwiązywania problemów, mają poczucie sprawczości
  • .   Przedstawienieprzez dzieci swojej wiedzy:
  1.       Zabawy inscenizacyjne, konstrukcyjne, tematyczne
  2.       Kroniki zdjęć
  3.       Wystawa prac dzieci i ich zdjęć na tablicy grupy
  4.       Mapy doświadczeń
 
 
EWALUACJA PROJEKTU
  • Wystawa zdjęć przedstawiających poszczególne etapy realizacji projektu
  • Album, kronika, dziennik projektu
  • Makieta, budowla
  • Przedstawienie teatralne, koncert
  • Film i inne 😉
 
Metoda projektów daje możliwość nauczycielom podążać za zainteresowaniami dzieci . Wszyscy mogą się wiele dowiedzieć! 
Powodzenia, ja zaczynam 3 lipca 😉
Pozdrawiam, 
E. 

2 thoughts on “Metoda projektów badawczych w przedszkolu”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *