Klasyfikowanie i definiowanie – dinozaury i motyle

Klasyfikowanie przedmiotów i pojęć według określonych kryteriów oraz odwrotnie – definiowanie ich na podstawie pewnych wytycznych to nie lada wyzwanie.
Jak pomóc dzieciom opanować tę trudną sztukę? Oczywiście bawiąc się z nimi!
Robimy to intuicyjnie wtedy, gdy prosimy dziecko, by posprzątało najpierw klocki czerwone, następnie zielone…I wtedy, gdy prosimy, by znalazło drugą taką samą skarpetkę lub rękawiczkę do pary. A jak pomóc dzieciom tworzyć – już nie intuicyjnie – celowe zbiory oraz określać ich właściwości?
Najlepiej zacząć od konkretów, zabaw z przedmiotami.
Musicie zgromadzić wiele przedmiotów, które są do sobie podobne, ale różnią się jedną, dwiema cechami. Doskonałe są guziki, kredki, koraliki.

Następnie próbujecie znaleźć z dziećmi odpowiedź na pytanie, czym się te guziki różnią (kolorem, kształtem, wielkością, liczbą dziurek) i zaczynacie zabawę. Wybieracie wspólnie guziki, które różnią się jedną cechą np. są zielone, jak te poniżej. 

A gdyby znaleźć zielone i z dwiema dziurkami? Mamy klasyfikację według dwóch cech!

Kilka prób z różnorodnymi pomocami pomoże dzieciom doskonalić umiejętność klasyfikacji, Można wówczas przejść do tworzenia zbiorów złożónych z obrazków, czy napisów. Mam dla Was DINOZAURY, które możecie wydrukować na różnokolorowych kartkach i bawić się nimi podobnie, jak guzikami.

A co z definiowaniem? Mam dwa zestawy pomocy, które wykorzystuję również do Maszyny Matematycznej (ale o niej nieco później) –GUZIKI I MOTYLE
Przygotowujemy dla dzieci karteczki charakteryzujące kolor, wielkość i liczbę kropek na skrzydłach motyla lub liczbę dziurek na guzikach.
Wybieramy guzik a zadaniem dzieci jest ułożyć kartoniki opisujące 3 jego cechy. Oczywiście, następnie losują dzieci i tworzą zagadki dla kolegów i koleżanek.

różne guziki
zestaw kartoników dla jednego dziecka
duży, żółty, z dwiema dziurkami
mały, zielony, z jedną dziurką

A motyle wyglądają tak;

 

 

To tylko podstawowe zabawy od których należy rozpocząć naukę klasyfikowania i definiowania oraz tworzenia zbiorów. Są to nieco zmodyfikowane zabawy tych zawartych w dziecięcej matematyce E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
O innych pomysłach na zabawy z tej serii – wkrótce. 
Bawcie się dobrze,
Pozdrawiam
E.

3 thoughts on “Klasyfikowanie i definiowanie – dinozaury i motyle”

  1. Bardzo ciekawy blog, podobają mi się pomysły na prace plastyczne dla dzieci. Jestem na stażu w przedszkolu i czasami muszę wymyślić jakieś kreatywne zajęcia, więc może coś zrealizuję. Tydzień temu w przedszkolu organizowaliśmy dla dzieci warsztaty modrasova z robienia małych zapachowych mydełek. W internecie znalazłyśmy te zajęcia. Dzieciaki pozabierały te mydełka do domu. W ogóle było dużo zabawy przy ich robieniu.

  2. To są takie mobilne warsztaty, które przyjeżdżają do przedszkola czy do podstawówki. Wszystkie sprzęty i potrzebne rzeczy przywożą ze sobą. I koszty takich warsztatów nie są jakieś wygórowane, bo jak się nazbiera 150 osób to 14 złotych wychodzi. A dla dzieci to duża frajda.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.