Wiosenne obserwacje – kilka sztuczek

Idzie wiosna, Mili Pa艅stwo! 馃槈

Wreszcie b臋dzie mo偶na zrzuci膰 grube kurtki, czapy i szaliki…
Ziele艅 nas zewsz膮d zaatakuje, b臋dzie ciep艂o, pachn膮co i przyjemnie 馃槈

Warto wykorzysta膰 ten pi臋kny czas na obserwacje przyrodnicze z dzie膰mi. Aby zapami臋ta艂y z nich jak najwi臋cej, warto si臋 do tych wycieczek dobrze przygotowa膰 i zaplanowa膰 kilka sztuczek. Oto moje:

1. Ograniczam pole obserwacji – pomys艂 na zaj臋cia w terenie, opieraj膮cy si臋 na stwierdzeniu: “P贸jd藕cie i patrzcie” niestety ma niewiele warto艣ci poznawczych. Niejasne komunikaty sprawi膮 jedynie wra偶enie chaosu. Dlatego zanim wkroczymy na 艂膮k臋, czy do lasu przygotowuj臋 dla dzieci kartoniki z wyci臋t膮 d艂oni膮. Po po艂o偶eniu ich w dowolnym miejscu dziecko mo偶e skupi膰 uwag臋 wy艂膮cznie na wybranym fragmencie 艂膮ki. Dzi臋ki temu ka偶de dziecko ma szans臋 zauwa偶y膰 wi臋cej szczeg贸艂贸w. Zazwyczaj prosz臋 te偶 o narysowanie zaznaczonego przed “d艂o艅” fragmentu. Dzieci po takim eksperymencie umieszczaj膮 na rysunkach zdecydowanie wi臋cej szczeg贸艂贸w, pojawiaj膮 si臋 nie tylko ro艣liny czy gleba, ale i zab艂膮kane owady i d偶d偶ownice. Je艣li potrzebujecie zaznaczy膰 wi臋kszy obszar obserwacji lub nie macie ochoty wycina膰 25 d艂oni w kartonie, mo偶ecie wykorzysta膰 obr臋cze gimnastyczne. Dzia艂aj膮 tak samo 馃槈

2. Wykorzystuj臋 r贸偶ne akcesoria – lupy, mikroskopy, okulary, prob贸wki, pude艂eczka i pojemniki na nasze znaleziska itp. podkre艣laj膮 wyj膮tkowo艣膰 i wa偶no艣膰 ca艂ego przedsi臋wzi臋cia. Mali naukowcy bardzo lubi膮 korzysta膰 z “doros艂ych” narz臋dzi.

 

3. Planuj臋, co b臋dziemy ogl膮da膰 lub zbiera膰dotychczas dawa艂am dzieciom do losowania lub wybierania obrazki i zdj臋cia przedstawiaj膮ce ro艣liny, owoce, kamienie itp., kt贸re chcemy przynie艣膰 do przedszkola. Pomys艂 ten najlepiej sprawdza si臋 jesieni膮, bo li艣cie, kasztany czy 偶o艂臋dzie same wpadaj膮 nam do r臋ki. Je艣li nie chcecie, by dzieci cokolwiek zrywa艂y (a tym samym, niestety niszczy艂y) wystarczy zmieni膰 polecenia na “znajd藕, prosz臋 i narysuj, zr贸b zdj臋cie, zapro艣 koleg贸w do ogl膮dania, oznacz cyfr膮, chor膮giewk膮 itp.”
 Obrazki wiosenne mo偶ecie 艣ci膮gn膮膰 poni偶ej. Mam jednak wielk膮 ochot臋 zmodyfikowa膰 jesienny pomys艂, kt贸ry znalaz艂am na stronie nebule.pl i u艣wietni膰 nim tegoroczny Dzie艅 Wiosny.

http://www.nebule.pl/pomysl-na-spacer-skarby-natury/ 

zdj臋cie ze strony nebule.pl

 

Wspania艂y pomys艂, by wykorzysta膰 do przechowywania i segregowania skarb贸w natury proste pude艂ko po jajkach. Zawiera te偶 instrukcj臋 i dzi臋ki temu ukierunkowuje nasze obserwacje. 
Ta zabawa przypomina mi klasyczne PUSy – trzeba u艂o偶y膰 odpowiednie przedmioty we w艂a艣ciwych przegr贸dkach. I ju偶 si臋 ciesz臋, gdy pomy艣l臋, 偶e 21.03 tak blisko…
4. Ogl膮damy 艣wiat z r贸偶nych perspektywaby wielowymiarowo do艣wiadcza膰 艣wiata powinni艣my nie tylko korzysta膰 z wielu zmys艂贸w, ale pami臋ta膰 o zmieniaj膮cej si臋 perspektywie obserwacji i up艂ywaj膮cym czasie. Obecnie realizujemy z nasz膮 grup膮 projekt “Obserwator przyrody”, kt贸ry polega na tym, 偶e raz w miesi膮cu (przez 10 miesi臋cy roku przedszkolnego) wyruszamy w to samo miejsce, by ogl膮da膰 je uwa偶nie i rejestrowa膰 te obserwacje. Robimy zdj臋cia, dzieci rysuj膮 obrazki pami臋taj膮c o r贸偶nych warstwach poszycia i poziomach ro艣linno艣ci. Ko艅cowym efektem naszej pracy b臋dzie kr贸tki film zmontowany z na艂o偶onych na siebie obraz贸w, ukazuj膮cych zmieniaj膮c膮 si臋 przyrod臋. Nasze dzie艂o na pewno poka偶臋 Wam w czerwcu!

Ka偶da taka wycieczka jest przygod膮, natomiast nie ka偶da przebiega dok艂adnie tak, jak sobie zaplanuj臋…;) A Wy, czy macie jakie艣 swoje sztuczki na uatrakcyjnienie takich obserwacji?
Dajcie zna膰 馃槈

Do zobaczenia,
E.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.