Rebusy sylabowe

Czytanie niejedno ma imię, wiele jest metod, które w przeróżny sposób wprowadzają dzieci w świat liter i głosek. Zadaniem nauczyciela jest dobrze wybrać metodę odpowiednią dla swojej grupy i przygotować się do jej wprowadzenia. Ja zawsze wybieram metodę sylabową, bo służy zarówno dzieciom, które nie mają większych trudności, jak i tym, które potrzebują wsparcia w obszarze percepcji słuchowej czy wzrokowej.

Jak uporządkować wprowadzanie sylab, by metoda służyła jak najlepiej wszystkim dzieciom w grupie?
Korzystając ze schematu Metody 18 struktur wyrazowych, kieruję się taką kolejnością:

1. Analiza i synteza sylab otwartych
a) o stałej samogłosce i zmieniającej się spółgłosce (la, ta, ma, fa)

Pomoce do sylaby z literą “o” możecie ściągnąć tutaj i jeszcze tu
zdjęcie poglądowe, w środku pliku są inne słowa

b) o stałej spółgłosce i zmieniającej się samogłosce (la, lo, le, lu)
2. Analiza i synteza wyrazów o sylabach otwartych
a) wyrazy dwusylabowe (lato, tato)
b) wyrazy wielosylabowe (sałata, karuzela)
3. Analiza i synteza wyrazów trzygłoskowych (sylaba zamknięta – lis, las, dom)
4. Analiza i synteza wyrazów dwusylabowych o różnym typie sylab a) sylaba otwarta + zamknięta (ko-lej, ko-tek)
b) sylaba zamknięta + otwarta (las-ka, kot-ka)
c) dwie sylaby zamknięte (mos-tek, Woj-tek)
5. Analiza i synteza wyrazów o różnym typie i układzie sylab

zdjęcie poglądowe, w środku pliku są inne słowa
Nasza grupa już jest na tym etapie, więc pomoce do zabaw możecie pobrać tutaj 

6. Analiza i synteza wyrazów z grupą spółgłoskową
a) poprzedzenie spółgłoską sylaby otwartej (g-ra, ł-za, d-wa)
b) poprzedzenie spółgłoską wyrazów dwusylabowych o sylabach otwartych (b-rama, d-roga)
c) poprzedzenie lub zakończenie grupą spółgłosek wyrazów jednosylabowych (s-kok, z-lew, s-mak, lis-t, tor-t)
d) różnorodne wyrazy z grupą spółgłoskową

Bawcie się dobrze i nie zapominajcie o Sylabowej Stonodze 😉
E.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *