6 zabaw matematycznych dla najmłodszych przedszkolaków

“Matematyka jest trudna”, “Matematyka jest straszna”, “Nie dla humanistów” – takie i podobne historie na pewno wielu z Was słyszało od znajomych. Może nawet sami tak myślicie?
Gdyby nie używać tego strasznego słowa “matematyka” to żaden z przedszkolaków się z tym nie zgodzi! Bo matematyka może być świetną zabawą!
Dzieci przeliczają, przelewają różne płyny, opowiadają historie, mierzą wszystko, co wpadnie im w ręce, nieustannie wyciągają wnioski, sprawdzają swoje działania, chodzą po schodach i liczą kroki itp. Wszystkie te zabawy im się podobają, nikomu nie przyjdzie do głowy, żeby “matematyki” nie lubić. Jeśli zaciekawicie dzieci tym, co je otacza, pozwolicie na nieustanne eksperymentowanie i zabawy – nauczą się matematyki, nie wiedząc, że jest straszna 🙂

Dzisiaj chciałam Wam zaproponować 10 zabaw rozwijających logiczne myślenie, pamięć  i umiejętność klasyfikacji dla najmłodszych przedszkolaków. 
1. Zagadki – zauważyliście, jak trudno znaleźć porządny zbiór wierszowanych zagadek? Ja mam z tym wielki kłopot. Albo słowa się nie rymują, albo – by słowa się zrymowały – autorzy uciekają się do triku z psuciem języka i proponują niepoprawne formy. Dlatego trzeba sobie radzić 🙂
Maluchy uwielbiają zagadki dotyczące ich najbliższego otoczenia np. Mam na myśli taką dziewczynkę, która dzisiaj założyła różowe spodnie i niebieską bluzkę w paski. Myślę o takiej zabawce, która służy do rzucania i łapania, czasem do turlania, jest okrągła i kolorowa. Wspaniale rozwija logiczne myślenie a poza tym jest bliska dzieciom, dotyczy ich samych. Tam, gdzie włączają się emocje, uczenie się odbywa się szybciej 🙂
2. Zabawa w porządkiświetnie rozwijająca zabawa z tych pożytecznych. Zwyczajne sprzątanie zabawek możecie zamienić w czarodziejskie sprzątanie 🙂 Wspólne porządkowanie klocków? Bardzo proszę: Sprzątnijcie tylko zielone klocki, czerwone, niebieskie. Odnieście na miejsce wszystkie lalki, misie. Odłóżcie tylko duże samochody, za chwilę małe. W tym miejscu będziemy trzymać miękkie rzeczy itp. Możecie oczywiście dodać sprzątanie ze względu na dwie cechy np. sprzątamy klocki duże i żółte, ale to dopiero później…Zabawki znikną, bo nie będzie to przecież zwykłe sprzątanie, ale magiczne a klasyfikacja poćwiczona 🙂

 
3. Dobieranie w paryznacie tę zabawę, uczycie na niej dzieci klasyfikacji. Tyle, że zazwyczaj prowadzimy ją, wspomagając się obrazkami. Pozwólcie dzieciom poszukać pasujących do siebie par przedmiotów w najbliższym otoczeniu: lalki – duża i mała, szczotka i szufelka, kubek i dzbanek, dwie takie same piłki itp. Będzie to o wiele bliższe dzieciom i przyjaźniejsze zadanie!

 

4. Co nie pasuje? to jest taka zabawa, której rezultat nie zawsze można przewidzieć. Wykładamy przed dziećmi kilka przedmiotów i pytamy, co tutaj nie pasuje? Może się wydawać, że odpowiedź jest błędna, ale zawsze trzeba zapytać Dlaczego? Okazuje się zazwyczaj, że odpowiedź jest po prostu niezgodna z naszym zamysłem. I trzeba się z tym pogodzić, drodzy Państwo 🙂
5. Co będzie dalej?czyli wszelkie rytmy: słuchowe, ruchowe, układane z zabawek, liczmanów i obrazków. Dla maluchów najlepsze są konkrety – wiadomo. Układamy 2- elementowy fragment i powtarzamy go kilkakrotnie, “czytając” razem z dziećmi np. “klocek, piłka, klocek, piłka, klocek, piłka…”, wskazując na zabawki. Kiedy ułożony rytm się skończy teatralnym głosem pytamy: Co będzie dalej? Czasem dzieci powtarzają sobie tę mantrę zanim ułożą kolejne elementy. Można wprowadzić rytmy jako zabawę ruchową np. klaszczę, tupię, klaszczę, tupię, klaszczę, tupię itd. a najlepiej łączyć wszystkie możliwości. 

 

 6. Budowanie według wzoru orientację w przestrzeni można ćwiczyć na różne sposoby. Najlepiej w ruchu, pisałam już o tym wcześniej:  
Równie atrakcyjne dla dzieci jest budowanie, konstruowanie według własnych pomysłów i różnych instrukcji. Są na rynku dostępne przeróżne gry np. Patyczaki, mozaiki, gdzie znajdziemy gotowe wzory do odtworzenia przez dzieci. Ale równie łatwo możemy to zrobić samodzielnie – wystarczy ułożyć wzór i zrobić zdjęcie lub po prostu odrysować kształty na kartce. A z czego układać? Ze wszystkiego – z patyczków, z kasztanów, z klocków, z mozaiki geometrycznej, z kafelków kuchennych itp. 

Jak często trzeba przeprowadzać takie zabawy,  by utrwalić wiedzę dzieci? Jak najczęściej! 
Codzienne powtarzanie sprawi, że klasyfikacja czy rytmy będą dla nich bardzo łatwe.
Zerknijcie jeszcze, dlaczego warto robić to codziennie, zapraszam:
Bawcie się dobrze!
Pozdrawiam ciepło,
E.

2 thoughts on “6 zabaw matematycznych dla najmłodszych przedszkolaków”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *