Udało nam się szczęśliwie dotrzeć do części właściwej zajęć Metody Dobrego Startu.
Pierwsza ich część to ćwiczenia ruchowe. Mają za zadanie przede wszystkim usprawnić analizator kinestetyczno – ruchowy, ale też zapewnić dzieciom dobrą zabawę. Aby były jak najbardziej efektywne, warto przestrzegać kilku zasad:
- Przechodzimy od ćwiczeń łatwych dla naszej grupy, do trudniejszych
- Najpierw kształtujemy motorykę dużą, czyli ćwiczenia ruchów całego ciała, następnie usprawniamy motorykę małą, czyli ćwiczymy precyzyjne ruchy rąk i dłoni
- Zaczynamy od proponowania dzieciom ćwiczenie ruchów globalnych, następnie przechodzimy do precyzyjnych (np. cała ręka, dłoń, palce). Pamiętamy, że warto ćwiczyć najpierw ruchy jednej kończyny, dopiero po utrwaleniu jednoczesne ruchy obu kończyn
- Jeśli zauważamy u dzieci zmęczenie, obok ćwiczeń usprawniających warto wprowadzić krótkie przerwy na ćwiczenia relaksacyjne lub zabawy paluszkowe
Zabawa ruchowa w MDS nie może być tylko sympatycznym przerywnikiem zajęć.
Jest bardzo ważnym elementem, powinna być przemyślana, dopasowana do możliwości grupy oraz związana z tematyką zajęć. Jeśli wiersz lub piosenka MDS traktują np. o panie Janie, który musi rano wstać 😉 te nawiązania mogą dotyczyć nie tylko samej pobudki czy zasypiania (młodsze dzieci), ale również chodzenia po liniach poziomych i pionowych, w które układają się paski na piżamie pana Jana lub poruszania się po sali według instrukcji 😉
Jeśli wiersz nawiązuje do globusa, dzieci naśladują ruch obrotowy Ziemi lub krążenie Ziemi wokół Słońca itp. Zwykle wiedzą zresztą, że te oba ruchy występują jednocześnie i chcą je tak odtwarzać. Trudno jest 😉 Nawiązanie do tematyki zajęć pozwala też na pokazanie dzieciom, że te same informacje można przekazać w różny sposób. W języku dorosłych oznacza to, że po prostu kształtujemy różne rodzaje inteligencji. Gardner byłby zachwycony 😉
Warto korzystać z różnych pomocy, akcesoriów, zabawek, przyrządów, również tych nietypowych np. kamyków, gumy do skakania, wstążek, szyszek, lampek choinkowych. Element nowości, zaskoczenia przy nietypowym zastosowaniu pomocy będzie dla dzieci dodatkową atrakcją i zachęci je do ćwiczeń.
Ja często proponuję dzieciom ćwiczenia ruchowe w parach lub małych grupkach, aby rozwijać współpracę i samokontrolę.
Możecie korzystać z propozycji zabaw ruchowych zawartych w scenariuszach MDS, wymyślać własne zabawy lub szukać propozycji w książkach. O zabawach ruchowych pisałam już trochę, zajrzyjcie choćby do propozycji książkowych np. ORIENTACJA W PRZESTRZENI, MDS CZ. 3
Powodzenia!
Do zobaczenia, E.