Czytanie niejedno ma imię, wiele jest metod, które w przeróżny sposób wprowadzają dzieci w świat liter i głosek. Zadaniem nauczyciela jest dobrze wybrać metodę odpowiednią dla swojej grupy i przygotować się do jej wprowadzenia. Ja zawsze wybieram metodę sylabową, bo służy zarówno dzieciom, które nie mają większych trudności, jak i tym, które potrzebują wsparcia w obszarze percepcji słuchowej czy wzrokowej.
1. Analiza i synteza sylab otwartych
a) o stałej samogłosce i zmieniającej się spółgłosce (la, ta, ma, fa)
zdjęcie poglądowe, w środku pliku są inne słowa |
b) o stałej spółgłosce i zmieniającej się samogłosce (la, lo, le, lu)
2. Analiza i synteza wyrazów o sylabach otwartych
a) wyrazy dwusylabowe (lato, tato)
b) wyrazy wielosylabowe (sałata, karuzela)
3. Analiza i synteza wyrazów trzygłoskowych (sylaba zamknięta – lis, las, dom)
4. Analiza i synteza wyrazów dwusylabowych o różnym typie sylab a) sylaba otwarta + zamknięta (ko-lej, ko-tek)
b) sylaba zamknięta + otwarta (las-ka, kot-ka)
c) dwie sylaby zamknięte (mos-tek, Woj-tek)
5. Analiza i synteza wyrazów o różnym typie i układzie sylab
zdjęcie poglądowe, w środku pliku są inne słowa |
6. Analiza i synteza wyrazów z grupą spółgłoskową
a) poprzedzenie spółgłoską sylaby otwartej (g-ra, ł-za, d-wa)
b) poprzedzenie spółgłoską wyrazów dwusylabowych o sylabach otwartych (b-rama, d-roga)
c) poprzedzenie lub zakończenie grupą spółgłosek wyrazów jednosylabowych (s-kok, z-lew, s-mak, lis-t, tor-t)
d) różnorodne wyrazy z grupą spółgłoskową
Bawcie się dobrze i nie zapominajcie o Sylabowej Stonodze 😉
E.
Dodaj komentarz