Idzie wiosna, Mili Państwo! 😉 Wreszcie będzie można zrzucić grube kurtki, czapy i szaliki… Zieleń nas zewsząd zaatakuje, będzie ciepło, pachnąco i przyjemnie 😉 Warto wykorzystać ten piękny czas na obserwacje przyrodnicze z dziećmi. Aby zapamiętały z nich jak najwięcej, warto się do tych wycieczek dobrze przygotować i zaplanować kilka sztuczek. Oto moje: 1. Ograniczam […]
Podobne słowa, ale nie takie same…
Słuch fonematyczny rozwija się od urodzenia, a podobno nawet wcześniej. Sprawnie działający jest niezbędny do rozumienia dźwięków mowy, w konsekwencji do prawidłowego wypowiadania się, rozumienia wypowiedzi, zapamiętywania poleceń i …oczywiście – czytania i pisania. Dawno temu zrobiłam takie piękne obrazkowo – wyrazowe pary, których nazwy brzmią podobnie. Dla niektórych niestety nawet tak samo. Dlatego trzeba […]
Jak atrakcyjnie (i poprawnie) wprowadzać litery? część II – wzrok
Analiza i synteza wzrokowa wyrazów rozpoczynających się wprowadzaną literą zgodnych fonetycznie (podstawowych) Prezentacja litery, wyrazu rozpoczynającego się określoną literą Tworzenie modelu sylaby, wyrazu z kartoników Zaznaczanie liter, które dzieci już znają i zakrywanie kartonikami tych, których nie znają (przy okazji analiza głoskowa). Można skorzystać z bardzo popularnych niegdyś kartoników w kolorze niebieskim (spółgłoski) i czerwonym […]
7 sztuczek pomocnych w nauczaniu maluchów
Z dwulatkami i dwu-i-pół-latkami w przedszkolu sprawa jest skomplikowana… Niby to są takie same przedszkolaki jak wszystkie inne, niby dzieli je od trzylatków jedynie kilka miesięcy, niby od dawna prywatne placówki przyjmują je pod swoje skrzydła… A tak naprawdę każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z takimi maluchami wie, że owo „niby” to przepaść…Te kilka […]
Matematyczny staż w Szkrabkach
Fundacja Ewangelickie Towarzystwo Oświatowe wraz z Niepublicznym Przedszkolem Szkrabki serdecznie zapraszają studentki i studentów ostatnich lat pedagogiki przedszkolnej i pedagogiki wczesnoszkolnej do wzięciu udziału w projekcie: „Matematyczny staż w Szkrabkach”. Dzięki udziałowi w 5-miesięcznym stażu w renomowanej placówce, która pracuje zgodnie z autorskim programem wychowania przedszkolnego, zdobędą Państwo wiele praktycznych umiejętności związanych z pracą w przedszkolu […]
Obrazkowo – sylabowe memory i/lub domino
Lubię grać w różne gry wspólnie z całą grupą, wtedy mogę obserwować jak na dłoni relacje między dziećmi. Lubię też podpatrywać ( i podsłuchiwać też), w jaki sposób dzieci porozumiewają się między sobą grając w parach. Można z tego stworzyć niezłą epopeję, Stworzyłam więc DOMINO na tyle duże, by można było grać w nie na […]
Jak atrakcyjnie (i poprawnie) wprowadzać litery?cz. I – słuch
Dzisiaj coś dla zerówek, bo nasze 5-latki niebawem zawitają w progi szkolne … Monografia litery, wedle wszelkich podręczników powinna przebiegać w podobny sposób, niezależnie od przyjętej metody nauki czytania i pisania. Powinna też jednocześnie obejmować czytanie i pisanie, bez sztucznego rozdzielania tych dwóch, wyjątkowo skomplikowanych procesów. Tymczasem część nauczycieli, niestety, mało refleksyjnie wybiera sposób wprowadzania […]
Magiczne, matematyczne pudełko
Sprawa z dodawaniem i odejmowaniem nie jest taka prosta, jak się niektórym dorosłym wydaje… Najpierw trzeba opanować dobrze etap, gdy już nawet obudzeni w środku nocy wiemy, że po poprawnym przeliczeniu obiektów, ostatni liczebnik oznacza liczbę elementów. Następnie nasz mózg, trenowany nieustannie, powinien automatycznie „księgować”, że niezależnie od kierunku liczenia, sposobu ułożenia i cech obiektów […]
Tricki do ćwiczenia małej motoryki
Jeśli dziecko 5-6 letnie ma duże trudności z utrzymaniem prawidłowego chwytu, precyzyjnym kreśleniem linii czy rysowaniem, pisaniem po śladzie musicie wiedzieć, że PISANIE SZLACZKÓW NIE POMOŻE! Wszelkie nakładki, skuwki też dadzą tylko doraźny efekt, niestety. Po wykluczeniu kłopotów ze wzrokiem (należy złożyć wizytę nie tylko okuliście, ale i ortoptykowi) i przetwarzaniem sensorycznym do dzieła przystępują […]
Gdzie jest Marshall? – detektywi na tropie aspektu porządkowego liczby
Czy znacie taką grę matematyczną „Polowanie na tygrysa”? Wspaniale można się dzięki niej bawić i jednocześnie ćwiczyć aspekt porządkowy liczby. Aktualnie w naszej grupie zamiast tygrysów króluje Psi Patrol, warto więc to wykorzystać w zabawie. Jak rozpocząć? – przygotowujemy kartoniki z liczbami – kolejno, o jeden mniej niż dzieci w grupie np. dla 15 dzieci […]
Dinozaur zeżarł innego, czyli o zadaniach z treścią
Co roku wszyscy obecni w tym szczęśliwym dniu trzecioklasiści, przystępują w szkole do tzw. testu OBUT (Ogółnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasisty). Wypadają zadowalająco, poprawnie, raczej dobrze – w zależności od rocznika. Niezmiennie jednak można zauważyć, że dzieci mają trudności w rozumieniu zadań z treścią. I tego z kolei ja nie rozumiem;) Zadania z treścią to przygoda, […]
Rebusy sylabowe
Czytanie niejedno ma imię, wiele jest metod, które w przeróżny sposób wprowadzają dzieci w świat liter i głosek. Zadaniem nauczyciela jest dobrze wybrać metodę odpowiednią dla swojej grupy i przygotować się do jej wprowadzenia. Ja zawsze wybieram metodę sylabową, bo służy zarówno dzieciom, które nie mają większych trudności, jak i tym, które potrzebują wsparcia w […]