Dzisiaj coś dla zerówek, bo nasze 5-latki niebawem zawitają w progi szkolne …
Monografia litery, wedle wszelkich podręczników powinna przebiegać w podobny sposób, niezależnie od przyjętej metody nauki czytania i pisania. Powinna też jednocześnie obejmować czytanie i pisanie, bez sztucznego rozdzielania tych dwóch, wyjątkowo skomplikowanych procesów. Tymczasem część nauczycieli, niestety, mało refleksyjnie wybiera sposób wprowadzania liter taki, jak w przewodniku. Owe przewodniki są różnej jakości, piszą je ludzie i zdarzają się w nich przeoczenia, nieścisłości i zwyczajne błędy merytoryczne. Kto nie wierzy w skalę problemu, niech przeczyta opracowanie dotyczące podręczników szkolnych w klasach 1-3.
Włos jeży się na głowie!
Ale ja nie o tym…Dzisiaj pierwsza część cyklu o wprowadzaniu liter. Zapraszam do zapoznania się z pomysłami na zabawy w kolejnych etapach nauki. Od czego zaczynamy?
- Oglądanie obrazków, książek, plansz, filmów itp. przedstawiających obiekty, których nazwy rozpoczynają się głoską odpowiadającą wprowadzanej literze.
- Słuchanie piosenek, wierszy i innych tekstów literackich, zawierających słowa, których nazwy rozpoczynają się na określoną głoskę, odpowiadającą literze. Dobrym źródłem takich piosenek i wierszy, które traktują akurat o określonej literze są publikacje do Metody Dobrego Startu. Nawet jeśli nie stosujemy tej metody, warto zajrzeć właśnie w poszukiwaniu inspiracji i materiałów.
Należy pamiętać o zgodności fonetycznej głoski i litery np. „dom” jest dobrym przykładem na wprowadzenie litery „d”, ale „dzięcioł” absolutnie NIE!
3. Analiza i synteza słuchowa słów zgodnych fonetycznie z zapisem literowym
Wyszukiwanie na powyższych ilustracjach i w innych źródłach obiektów, których nazwy rozpoczynają się określoną głoską.
W dalszej części określanie głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie.
Analiza i synteza sylabowa i głoskowa słów, które rozpoczynają się głoską, odpowiadającą naszej literze. Do tego celu mogą nam posłużyć obrazki, przedstawiające podział na sylaby albo takie, których nazwy zawierają określoną głoskę lub sylabę np. takie
Przypominanie słów rozpoczynających się określoną głoską, odpowiadającą naszej literze.
Jest wiele zabaw, które ćwiczą i sprawdzają tę umiejętność. Nasza grupa bardzo lubi „Krainę litery „…”. Rozpoczyna nauczyciel mówiąc: „Do Krainy Litery np. F zabieram flamaster„. Kolejna osoba musi powtórzyć: „Do Krainy Liter zabieram flamaster i farby„. Następne osoby mają jeszcze trudniejsze zadanie, bo muszą powtórzyć wszystkie poprzednie słowa.
Liczenie słów w zdaniu, analiza i synteza sylabowa i głoskowa słów, które rozpoczynają się głoską, odpowiadającą naszej literze. Można do tego celu wykorzystać przeróżne liczmany, szczególnie na początku. Ja korzystam z magicznego pudełka (po tabletkach do prania), do którego jedno z dzieci wrzuca kulki, podczas gdy reszta grupy przelicza słowa, sylaby i głoski. Następnie jedno z dzieci sprawdza zgodność zawartości pudełka z szacunkami grupy.
Wszystkie zabawy dotyczące rymów, układania historyjek obrazkowych, opisywania obrazków, tworzenia pytań do obrazków itp. jak najbardziej wskazane 😉
Następnym razem – wzrok i przejdziemy do pisania 😉
Do zobaczenia,
E.
Dodaj komentarz