Każdy, kto pracuje z ludźmi – małymi, czy większymi- wie, że nie da się zaplanować aktywności co do minuty. W ciągu przedszkolnego dnia mnóstwo jest okazji do 3-5 minutowej zabawy 😉 Taki niewyobrażalny 😉 zasób do rozdysponowania, pomnożony kilkakrotnie w ciągu dnia oraz pięć dni w tygodniu, daje pokaźny zapas możliwości ćwiczenia i utrwalenia wielu umiejętności.
Mam dla Was propozycje zabaw językowych na różnych poziomach wiekowych, z których sama bardzo często korzystam. Może staną się dla Was inspiracją.
Najwięcej możliwości stwarzają tutaj wszelkie czynności opiekuńcze. Przyznaję – nie jest to mój ulubiony element planu dnia, chociaż zajmuje najwięcej czasu. Wiem, że potrzebne, przydatne, konieczne, ale…wolę być dydaktykiem niż opiekunem. Dlatego urozmaicam te czynności również sobie, nie tylko grupie, Dobrą okazją jest oczekiwanie na swoją kolej umycia rąk przed posiłkiem, po powrocie z placu zabaw itp. W żadnym przedszkolu nie ma przecież kilkunastu umywalek w jednej łazience, trzeba czekać!
- Podajcie nazwę…zielonego warzywa, przedmiotu potrzebnego na plażę, ubrania, które nosimy wiosną, czegoś, co jest białe i twarde itp.
- Kto z was ma …siostrę, brata ( młodszego, starszego), coś różowego do ubrania itp.
- Kto w naszej grupie ma…mamę o imieniu Aneta, brata Maćka itp. Dziecko, którego rzecz dotyczy nie powinno podpowiadać, chyba, że zagadki dotyczą maluchów, które dopierą się uczą nazywania pokrewieństwa itp.
- Mam na myśli...zwierzę zielone, malutkie, które lubi jeść muchy, owoc czerwony, okrągły, z ogonkiem, na głoskę „j” itp.
- Jakie słowo powiedziałam? W zależności od poziomu rozwojowego dzieci, proponujemy analizę sylabową lub głoskową słów.
- Znajdźcie słowo...na określoną sylabę lub głoskę.
- Która nauczycielka w naszym przedszkolu uczy w grupie/ uczy muzyki…itp.
- Jakie słowo rymuje się ze słowem „raki”? Do tej zabawy dobrze na poczatku dysponować obrazkami. Kiedy dzieci mają trudność z odnalezieniem rymującego się słowa, można wskazać trzy – cztery różne obrazki i głośno wymawiając ich nazwy, spróbować wspólnie to słowo znaleźć.
Jeden z moich zestawów możecie ściągnąć po kliknięciu na LINK a drugi TUTAJ |
Julita says
Witam. Dziękuję za pomysły i inspirację 🙂 Chciałabym poprosić, by przemyśleć podpisy pod kartami pracy, ponieważ powinny być pisane z małej, nie z wielkiem litery. Pozdrawiam 🙂
Ewa says
Dziękuję 🙂 Rzeczywiście, lepiej byłoby gdyby były pisane małą literą, albo samymi dużymi/wielkimi.
Przedszkole Rzeszów says
Super. Dopiero dziś się do tego dokopaliśmy” 🙂
Zajęcie bardzo poznawcze i faktycznie „diagnostyczne” (cóż za okropne słowo :))
Można go jeszcze rozbudować o kilka modułów, każdy wg. swoich potrzeb oraz potrzeb dzieci. Wielkie dzięki i pozdrowienia 🙂
Ewa says
Dziękuję bardzo 🙂 Mam już wiele pomysłów na „rozbudowanie”. Jak tylko się wygrzebię z TEJ DUŻEJ RZECZY, KTÓRĄ PISZĘ, to na pewno odmrożę bloga 🙂
Pozdrawiam ciepło