10 zabaw językowych, na 3 minuty każda

Każdy, kto pracuje z ludźmi – małymi, czy większymi- wie, że nie da się zaplanować aktywności co do minuty. W ciągu przedszkolnego dnia mnóstwo jest okazji do 3-5 minutowej zabawy 😉 Taki niewyobrażalny 😉 zasób do rozdysponowania, pomnożony kilkakrotnie w ciągu dnia oraz pięć dni w tygodniu, daje pokaźny zapas możliwości ćwiczenia i utrwalenia wielu umiejętności.

Mam dla Was propozycje zabaw językowych  na różnych poziomach wiekowych, z których sama bardzo często korzystam. Może staną się dla Was inspiracją.
Najwięcej możliwości stwarzają tutaj wszelkie czynności opiekuńcze. Przyznaję – nie jest to mój ulubiony element planu dnia, chociaż zajmuje najwięcej czasu. Wiem, że potrzebne, przydatne, konieczne, ale…wolę być dydaktykiem niż opiekunem. Dlatego urozmaicam te czynności również sobie, nie tylko grupie, Dobrą okazją jest oczekiwanie na swoją kolej umycia rąk przed posiłkiem, po powrocie z placu zabaw itp. W żadnym przedszkolu nie ma przecież kilkunastu umywalek w jednej łazience, trzeba czekać!

ZAGADKI- nasza grupa je uwielbia. Kto ogadnie, idzie umyć ręce (po cichutku, bo pozostałe dzieci też muszą mieć swoją szansę). A jakie to zagadki? 
  1.  Podajcie nazwę…zielonego warzywa, przedmiotu potrzebnego na plażę, ubrania, które nosimy wiosną, czegoś, co jest białe i twarde itp.
  2.  Kto z was ma …siostrę, brata ( młodszego, starszego), coś różowego do ubrania itp.
  3.  Kto w naszej grupie ma…mamę o imieniu Aneta, brata Maćka itp. Dziecko, którego rzecz dotyczy nie powinno podpowiadać, chyba, że zagadki dotyczą maluchów, które dopierą się  uczą nazywania pokrewieństwa itp.
  4.  Mam na myśli...zwierzę zielone, malutkie, które lubi jeść muchy, owoc czerwony, okrągły,    z ogonkiem, na głoskę “j” itp.
  5.  Jakie słowo powiedziałam? W zależności od poziomu rozwojowego dzieci, proponujemy analizę sylabową lub głoskową słów.
  6.  Znajdźcie słowo...na określoną sylabę lub głoskę.
  7.  Która nauczycielka w naszym przedszkolu uczy w grupie/ uczy muzyki…itp.
  8.  Jakie słowo rymuje się ze słowem “raki”? Do tej zabawy dobrze na poczatku dysponować obrazkami. Kiedy dzieci mają trudność z odnalezieniem rymującego się słowa, można wskazać trzy – cztery różne obrazki i głośno wymawiając ich nazwy, spróbować wspólnie to słowo znaleźć.
Jeden z moich zestawów możecie ściągnąć po kliknięciu na LINK
a drugi TUTAJ


9. Znajdź słowo…pomiędzy sylaby wybranego słowa wstawiamy jedną, zawsze tę samą sylabę i mówimy dzieciom, jaka to jest sylaba. Zadaniem dzieci jest znaleźć słowo, które miałam na myśli np. ka- pa– ka- ra– ka – sol
10. Czy powiedziałam…paczka czy kaczka? kos czy kot? babka czy papka? Można wykorzystać obrazki, które zamieściłam powyżej, szczególnie na początku będzie nieco łatwiej. 

Oczywiście wszystkie te zabawy można przeprowadzić w formie “dzieci – dzieciom zadają zagadki”. 
Jest to bardzo atrakcyjna zabawa, ale nastawmy się na to, że wówczas nie skończy się po 3-5 minutach…;)
Ten rodzaj organizacji pracy ma też wielką zaletę – jest diagnostyczny. Nauczyciel może oszacować, kto i w jakich zabawach ma trudności (poznawcze, ale też społeczne – dlaczego dziecko znając odpowiedź, nie zgłasza się do odpowiedzi?) oraz, o czym często zapominamy, które dziecko ma szczególne uzdolnienia w danym zakresie. Organizacyjnie – pomaga uniknąć tłoku, uczy oczekiwania na swoją kolej i szanowania wysiłku innych. I jest fajne! Dla dzieci i nauczycieli. 

Powodzenia!
E. 

2 thoughts on “10 zabaw językowych, na 3 minuty każda”

  1. Witam. Dziękuję za pomysły i inspirację 🙂 Chciałabym poprosić, by przemyśleć podpisy pod kartami pracy, ponieważ powinny być pisane z małej, nie z wielkiem litery. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *