Dlaczego kupię do przedszkola “Plac zabaw” dla zerówek ? :)

“Świat jest wielkim placem zabaw” – należy tylko to zauważyć. 🙂
Niestety, nikt nie odpowiedział prawidłowo na konkursowe pytanie: “Dlaczego akurat teraz zamieszczam swoje zdjęcia z placu zabaw?”. Padały wspaniałe odpowiedzi, bardzo twórcze i świadczące o Waszej wielkiej wyobraźni. I też o tym, że jesteście trochę dziećmi, mimo dorosłej metryki. Ale prawdziwa odpowiedź, której nikt się nie domyślił, a ci, którzy wiedzieli – nie zdradzili, nie padła. Otóż zostałam matką … publikacji dla zerówek! Sprawdźcie , jak nazywają się autorki “Placu zabaw” dla sześciolatków 🙂

WSiP zaprosił mnie do współpracy jakiś rok temu i aż do tej pory wstrzymywałam się z publicznymi deklaracjami. Dlaczego? Chyba nie do końca wierzyłam, czy to się powiedzie, serio! Był to bardzo intensywny rok, poznałam od podszewki   i na własnej skórze sposób powstawania Kart Pracy i całej tej obudowy dla dzieci i nauczycieli. Obiecuję w przyszłości pięć razy zastanowić się, zanim zacznę utyskiwać na niedociągnięcia wydawnictw. Nie jest to łatwa praca, trzeba być co najmniej tak wielozadaniowym jak nauczycielka przedszkola. Trzeba wyważyć to, co jest dla nas, jako autorek najważniejsze, a co da się dopasować do większości dzieci w całej Polsce. Ja nawet nie wiem, jaki nakład ma taki cykl, ale jest bardziej gazetowy niż książkowy! Boję się pytać, chociaż po konsultacjach wersji testowej Kart Pracy już mi trochę ulżyło. Okazało się, że tego chcecie, że nasza wizja jest też Waszą, że “Plac zabaw” dla sześciolatka zbiera dobre recenzje. Pewnie zbiera też minusy, ale pomyślałam, że nie będę tego sprawdzać. Na razie cieszę się, że jest (choć tak naprawdę jeszcze nie wszystko jest dopięte na ostatni guzik).

Moja ulubiona ilustracja 🙂

Spędzam teraz nerwowe godziny na poprawkach poprawek, bo chcę, żeby książki, które dostaną dzieci i które Wy dostaniecie były jak najlepsze i jak najlepiej Wam służyły. A co tam znajdziecie? Jaki jest nasz plan? Jaka wizja dziecka nam przyświecała? Co chcemy uzyskać, jakie ma być dziecko, które będzie z nami na tym cyklu pracowało?

SAMODZIELNE – nie byłabym sobą, gdybym pozwoliła, by było inaczej 🙂 W przewodniku dla nauczyciela znajdziecie propozycje zabaw, które pozwalają dzieciom na stawianie hipotez, sprawdzanie i weryfikowanie ich w działaniu. Dzieci będą tworzyć instrukcje dla siebie i kolegów oraz działać zgodnie z nimi. W Wyprawce i Kartach Pracy jest wiele gotowych instrukcji (a jakże!) obrazkowych, które mają pomóc dzieciom pracować naprawdę samodzielnie i SPRAWDZAĆ swoją pracę. Po co mają wciąż do nas biegać i pytać, czy dobrze zrobiły zadanie? Są różne “sztuczki”, które w prosty sposób (szablon, zaginana kartka, odpowiedź na dole strony itp.) dają dziecku narzędzia do samokontroli. A co robi nauczyciel w tym czasie? Wiadomo, pije kawę 😉 A tak serio – ma szansę popracować indywidualnie z dziećmi, które potrzebują wsparcia albo obserwować jak pracuje grupa. 
 Taka sztuczka – łączymy pojazd z odpowiednim numerem telefonu. Po zagięciu kartki mamy prawidłową odpowiedź. Albo nie i musimy poprawić.
DZIAŁAJĄCE W GRUPIE – w przewodnikach znajdziecie wiele propozycji zabaw w parach i małych grupkach. A jak tę grupę podzielić na takie zespoły? Mamy propozycje wyliczanek, zabaw z losowaniem patyczków, losowaniem imion itp. Korzystacie, z czego chcecie, co dla Was i Waszej grupy najlepsze. Zależało nam na tym, by to nie była fikcyjna praca w parze czy zespole, ale by dzieci musiały się ze sobą porozumieć, współpracować, dogadać, ustalić odpowiedzi. I to wszystko w ramach zwykłych zajęć dydaktycznych!
ODPOWIEDZIALNE – w całym cyklu mocny akcent jest położony na szeroko pojęte zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa. Zarówno fizycznego, jak i psychicznego, związanego z odpowiedzialnością za siebie i innych ludzi. Udało nam się też (mam nadzieję, że się udało – dzieci zweryfikują) dopasować do sześciolatków blok zajęć o bezpieczeństwie w internecie. Oczywiście chcemy też, żeby dziecko było odpowiedzialne również za własną naukę i pracę – takie zabawy i ćwiczenia też znajdziecie. 
Czy to Wam się układa w pewien znany schemat? Tak, ten cykl oparty jest  m.in. na elementach planu daltońskiego. I wiecie co? Nawet nikogo we WSiPie nie musiałyśmy do tego przekonywać! 
A jak szczegółowo wyglądają Karty Pracy, Wyprawka, Księga Zabaw z Literami, Alfabet? Ja już wiem, a Wy jeśli chcecie się dowiedzieć – dajcie znać w komentarzach. Może uda mi się coś przemycić przed oficjalną premierą 🙂
Czekam na Wasze opinie i trochę się denerwuję… W końcu “Plac zabaw” dla zerówek to moje pierwsze takie duże “dziecko” 🙂
Pozdrawiam ciepło,
E.

2 thoughts on “Dlaczego kupię do przedszkola “Plac zabaw” dla zerówek ? :)”

  1. Ciekawe ćwiczenia 😉 Moim zdaniem fajnym sposobem na naukę są też gry multimedialne. Na swoich lekcjach używam platformy zdobywcywiedzy.pl/warsztaty-dla-przedszkoli/. Byli u nas na warsztatach edukacyjnych i dzieci bardzo polubiły naukę przez zabawę.

  2. Dziękuję 🙂 Do "Placu zabaw" też jest przygotowana cała platforma multimedialna: Interaktywny plac zabaw. Są tam gry, baśnie, różne ćwiczenia i coś fajnego – elektroniczne wersje kart pracy. Można np. pisać po śladzie litery na tablicy interaktywnej albo rozwiązywać te ćwiczenia, które są też w kartach pracy. Ta platforma jest za darmo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *