Są trzy filary, na których Helen Parhurst i wszyscy jej następcy opierają koncepcję planu daltońskiego:
Kiedy narzekamy na warunki naszej pracy, warto pamiętać, że Helen Parhurst musiała pracować jednocześnie z ok. czterdzieściorgiem dzieci w wieku…cóż, przekrój całej ówczesnej szkoły…Nieźle, co?
Wpadła na doskonały pomysł, z którego korzystamy do dzisiaj. Dzieci nie zawsze potrzebują nauczyciela, do wykonania i sprawdzenia swojej pracy. Równie dobrym „nauczycielem” jest samo dziecko, jak i jego rówieśnicy. Dziecko nie zawsze musi otrzymywać słowne wskazówki.
Nauka to nie jest dyktando, ale fascynująca przygoda, którą trzeba przeżyć, a nie – mówiąc kolokwialnie – odbębnić.
Sprawdź, co się stanie z wodą, gdy zapalisz świeczkę i przykryjesz ją szklanką |
Obraz mówi więcej niż słowo.
Przedszkolaki chcą i mogą samodzielnie pracować, wykonywać zadania bez nadmiernej pomocy nauczyciela. Trzeba tylko dać im narzędzia na ich miarę. Wspaniale sprawdzają się instrukcje obrazkowe, etapy działania sfotografowane po kolei…
Co m.in. daje dzieciom taka praca?
1. Poczucie sprawstwa, wpływu na własne działanie i własną naukę;
2. Informację, że błąd jest tylko efektem sprawdzania pracy, że jest etapem nauki, nie jest porażką;
3. Kształtowanie adekwatnego poczucia własnej wartości (to już potrafię, to nie do końca);
4. Angażowanie emocji – trwałe efekty nauki;
5. Rozwijanie współpracy z innymi;
Oto instrukcja obrazkowa zrobienia surówki z marchewki i jabłka.Przepis na zadanie, które w pełni samodzielnie wykonały czterolatki. Jadły z apetytem 😉
Poniżej: te same czterolatki zrobiły piasek kinetyczny samodzielnie, według instrukcji.
Jak zrobić piasek kinetyczny? – instrukcja
Jesli macie ochotę na więcej instrukcji do ściągnięcia, dajcie znać w komentarzach…
Do następnego razu,
E.
|
Dagmara Lewandowska says
Super! Chcemy więcej instrukcji :):)
Ewa Janus says
Już są 😉 M.in. tutaj: http://przedszkolezpomyslem.blogspot.com/2017/04/instrukcje-do-planu-daltonskiego.html
ana says
Super mam hospitacje pod koniec listopada właśnie z rozwijania samodzielności dzieci w grupie 4 latkow pracujemy Daltonem możne coś na temat listopadowy dla niezbyt grzecznej grupy tak aby tzw ananasy się zainteresować i nie rozwaliły zajęć
Ewa Janus says
Najlepszą magiczną sztuczką są po prostu ciekawe zajęcia – wszyscy są zainteresowani i już sukces 😉 Proszę śledzić posty, na pewno coś będzie! Pozdrawiam.
Ewa Nikołajew-Wieczorowska says
Plan daltoński wywodzi się z pedagogiki Montessori – Helen była uczennicą Marii Montessori 🙂
Ewa Janus says
To prawda, chociaż niektóre źródła podają, że nie tyle uczennicą, co współpracownicą 🙂 W każdym razie, na pewno widać wzajemne inspiracje 🙂
blog says
After looking over a number of the blog articles on your web site, I honestly like
your technique of writing a blog. I added it to my bookmark site list and
will be checking back in the near future. Take a look
at my website too and tell me your opinion.
Nauczycielka przedszkola says
Bardzo proszę o dostęp do dodatkowych instrukcji. Dziękuję bardzo.