Obiecałam 5-latkom „zabawę z bombami”. Zakładam, że wyobrażały sobie, że będziemy się obrzucać bombami z błota albo śniegu, ewentualnie grać w Angry Birds. 🙂 Ale moja niespodzianka też bardzo im się spodobała! Znacie zapewne grę Kaboom. Zmieniłam ją tak, żeby i bomby były i czytanie sylab i zagadki słuchowe. Ponadto, można ją wykorzystać do samodzielnej […]
Czy dietetyk powinien rozdawać pączki? (czyli o koncentracji dzieci)
Piszę ten tekst i otacza mnie wiele bodźców – światło jakoś dziwnie mruga, gra muzyka, ktoś toczy torbę na kółkach (mieszkam na parterze – wszystko słychać), sąsiad spuszcza wodę, dwulatek krzyczy na klatce, kot biega jak szalony itp. Wybrałam taką aktywność, więc resztę bodźców jestem w stanie zepchnąć dalej, w głąb mózgu. Są, a jakby […]
Instrukcja pracy plastycznej dla trzylatków
Jestem fanką koncepcji planu daltońskiego – nie jest to już chyba dla Was tajemnicą 🙂 Ania Sowińska zapytała mnie ostatnio o dobre rady dla nauczycieli rozpoczynających pracę tą metodą. Przewrotnie napiszę Wam najpierw, co zrobić, żeby nic z Waszej ciężkiej pracy nie wyszło: 1. Wprowadźcie wszystkie elementy planu daltońskiego, które znajdziecie w internecie i książkach, […]
3 pomysły na naklejki z Krecikiem
Lubię kupować książki. I tylko książki. Wszystkie inne akcesoria staram się kupować przez internet, a jedzenie w sklepie pod domem. Kupno kurtki tej zimy odwlekałam tak długo, że teraz już tylko pozostało mi czekać na wiosnę…Kiedy mam kupić buty, to oglądam te, które ludzie noszą na nogach i szukam podobnych w sieci. Ale jakoś wizyty […]
Kodowanie z sercem, czyli gra na emocjach
Potrzebowałam ostatnio gry, która łączy dwie rzeczy – zabawę symbolami i aktywności, gdzie można odróżniać i nazywać emocje. Na dodatek miała to być gra dla trzy-czterolatków. Szukałam, szukałam i nie znalazłam. Może nie umiem szukać? Pomyślałam zatem, że w takim razie zrobię ją sama! Zabawy w kodowanie z maluchami to oczywiście nie jest od razu […]
Memory sylabowe – dwa wyrazy z dwóch sylab
Jeszcze mam urlop, ale pomysły mogą przecież nasunąć się w każdej chwili…Prowadzę w moim przedszkolu wiele zajęć ruchowych, co wiąże się z tym, że szczególnie dbam o … dobór skarpetek. Dzieci zwracają na nie uwagę, ja robię różne cudaczne sztuczki, wykorzystując obrazki skarpetkowe i już pierwsze lody przełamane 🙂 Polecam skarpetkowe show szczególnie w grupach […]
Co Fromm ma wspólnego z zajęciami dodatkowymi w przedszkolach?
Pracowałam kiedyś w miejscu, które nie było dobre ani dla dzieci, ani dla rodziców tych dzieci, ani dla kadry. Pracowałam tam najkrócej, jak się dało bez strat w dzieciach i własnych. Czy działy się tam jakieś dramatyczne sceny, które wymagały interwencji służb? Nie, zdecydowanie nie! Ale nie było to miejsce spokojne i rozwijające, chociaż zajęć […]
6 zabaw matematycznych dla najmłodszych przedszkolaków
„Matematyka jest trudna”, „Matematyka jest straszna”, „Nie dla humanistów” – takie i podobne historie na pewno wielu z Was słyszało od znajomych. Może nawet sami tak myślicie? Gdyby nie używać tego strasznego słowa „matematyka” to żaden z przedszkolaków się z tym nie zgodzi! Bo matematyka może być świetną zabawą! Dzieci przeliczają, przelewają różne płyny, opowiadają […]
Paluszkowy TWISTER – mała motoryka
Każda okazja jest dobra, żeby zagrać w grę 😉 Wiedzą o tym znajomi, wie o tym moja półka, z której gry zaczynają się już wysypywać. I wiedzą wszyscy ci, którzy zgubili mi jakieś elementy ulubionych zestawów 😉 Planszówki to jedna z rzeczy, które naprawdę lubię! A jeśli profesja pozwala grać nawet w godzinach pracy? Super! […]
Metoda Dobrego Startu – 7 scenariuszy zajęć
SCENARIUSZE ZAJĘĆ MDS Jeśli czytaliście wszystkie odcinki moich wpisów o Metodzie Dobrego Startu, na pewno wiecie już, jak to teoretycznie należy przeprowadzić, jakie są korzyści i jakie elementy są niezbędne by takie zajęcia przeprowadzić prawidłowo. Jeśli czytaliście choć jeden odcinek – wiecie, jak bardzo LUBIĘ tę metodę. Uwielbiam prowadzić zajęcia, ale też cenię sobie bycie […]
Sztuczki z MDS cz. 7 – ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe
To jest moja ulubiona część zajęć Metodą Dobrego Startu! 😉 Przy okazji jest to też ten najbardziej skomplikowany element – koordynacja ruchowo – słuchowo – wzrokowa nie jest wcale łatwa. Sprowadza się to m.in. do tego, by pisać, rysować, wodzić palcem i innymi częściami ciała po wzorze i jednocześnie śpiewać piosenkę lub mówić rytmicznie wierszyk. […]
Sztuczki z MDS cz.6 – zabawy ruchowo – słuchowe
Powoli zmierzamy do końca z opisem zajęć według Metody Dobrego Startu. Dzisiaj zabawy ruchowo – słuchowe, które są elementem właściwej części zajęć. Prawie moje ulubione! 😉 Zależy nam w tej części na tym, by dzieci rozwijały przede wszystkim koordynację ruchowo- słuchową. Czyli: śpiewamy i jednocześnie pokazujemy, podskakujemy, huśtamy się rytmicznie, wystukujemy rytm dłońmi, patyczkami itp. […]