Z moich obserwacji wynika, że najwięcej emocji wzbudza etap awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Dlaczego tak jest?
1. Każdy nauczyciel MUSI ten awans zrealizować
2. Jest to zazwyczaj pierwsza praca w zawodzie
3. Na studiach o tym nikt nie mówi (podobnie jak o wielu innych przydatnych sprawach)
Internet jest cudownym wynalazkiem. Uwielbiam to, że w ułamku sekundy mogę znaleźć odpowiedź na pytanie, które akurat mi się nasunie. Ale internet podsuwa milion informacji i to my musimy wybrać te właściwe. A najgorsze są fora internetowe! Ktoś coś słyszał, ktoś coś widział, więc miesza w głowie pytającym…Mąż mojej koleżanki zabierał router do pracy, gdy spodziewali się dziecka, bo śledzenie portali rodzicielskich sprawiło, że koleżanka znalazła swemu dziecku milion chorób 😉
Przygotowałam dla Was krótkie podsumowanie najważniejszych informacji (wraz z terminami) dotyczących pierwszego etapu awansu. Opieram się na Karcie Nauczyciela, bo to tam jest opisana procedura awansu. Wiedza pewniejsza niż „koleżanka mi mówiła”, ale uwaga! obowiązująca „tu i teraz” bo rząd szykuje zmiany. Na marginesie: Karta Nauczyciela to USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. 1982 Nr 3 poz. 19). Gotowi?
- W sprawie awansu nauczyciele są równi tzn. wszystkie przepisy dotyczą zarówno tych osób, które pracują w publicznych szkołach i placówkach, jak i w niepublicznych.
- Każdy. kto zaczyna pracę w szkole lub przedszkolu jako nauczyciel i nie ma jeszcze żadnego stopnia awansu staje się automatycznie nauczycielem stażystą. Nie składamy wniosku, o nic nikogo nie prosimy, dyrektor nie może się zgodzić lub nie. Oczywiście jest mnóstwo placówek, gdzie z różnych powodów dyrektorzy będą chcieli Wam wmówić coś innego, wiem o tym. Też mieszkam w tym kraju. Ale musicie mieć świadomość, że to nieprawda a macie to zawarte w Art. 9a p. 2 KN. Wyjątkiem są osoby, które mają doktorat lub znaczący dorobek zawodowy, ale o nich poczytajcie sobie w Art. 9b p. 1. ust. 3 i ust. 4 KN.
- Awans na nauczyciela kontraktowego trwa 9 miesięcy. Planowane są zmiany, ale w roku szkolnym 2017/18 awans trwa 9 miesięcy. Nie dajcie sobie wmawiać, że jest inaczej. Niedowiarkom polecam lekturę Art. 9c, p. 1. ust. 1 KN.
- Dyrektor przydziela stażyście opiekuna. Opiekunem stażu może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany. Nie dajcie się nabrać na hasło dyrektorów placówek niepublicznych „nie mamy odpowiedniej osoby, która mogłaby być opiekunem stażu”. Otóż w placówkach niepublicznych opiekunem stażu może być dyrektor (niezależnie od stopnia awansu, może wcale nie mieć) lub osoba na kierowniczym stanowisku. Art. 9c, p. 4 KN
- Nauczyciel, by rozpocząć staż musi rozpocząć pracę nie później niż 14 września (przedszkole) lub 14 dni od rozpoczęcia zajęć (w tym roku w szkole to 18 września, bo rozpoczęcie roku jest 4 września) i mieć umowę przynajmniej do końca czerwca (10 miesięcy)
- Stażu nie można przenieść do innej placówki. Nawet, gdy mamy ciągłość pracy. Pierwszego stopnia awansu nie można przerwać i już. Przy kłopotach z etatem – staż przepada i w następnej pracy trzeba zaczynać od początku:(
- Aby rozpocząć staż trzeba pracować przynajmniej na pół etatu, może być to łącznie pół etatu w różnych placówkach.
- Nauczyciel stażysta składa Plan Rozwoju Zawodowego na ręce czy biurko dyrektora w ciągu 20 dni od rozpoczęcia stażu. Najczęściej datą graniczną będzie 20 września, ale jeśli zostaliśmy zatrudnieni później (ale przed 14 września) to mamy 20 dni od tego momentu. Dyrektor może poprosić o poprawki w ciągu 30 dni, a nauczyciel ma je nanieść „niezwłocznie” 😉
- Realizacja stażu jest najlepsza 😉 Po prostu robicie, co do Was należy, przy pomocy koleżanek, kolegów, dyrektora i przede wszystkim – opiekuna stażu. Minimum 9 hospitacji, 9 zajęć obserwowanych i punkty z planu. A jak przyjdzie maj, piszecie sprawozdanie z tego, co robiłyście. Ale na to przyjdzie czas, wtedy wrzucę Wam moje przykładowe sprawozdanie, jeśli będziecie chcieli 😉
Mam pytanie odnośnie dyrektora w roli opiekuna stażu – co jeśli Dyrektor placówki niepublicznej pracuje też na uczelni i nie prowadzi zajęć w przedszkolu – tym samym nie mamy możliwości mieć 9 zajęć obserwowanych. Czy możemy też obserwować zajęcia innych nauczycieli? I jak później z komisją? W składzie powinien być Dyrektor, opiekun i inny nauczyciel z odpowiednim stopniem awansu – co jeśli takiego w placówce nie ma ? Wtedy komisja jest jednoosobowa? Bardzo proszę o pomoc 🙂
Mój opiekun stażu – pani wicedyrektor- pomimo, że w przedszkolu spędzała dni i noce też nie prowadziła zajęć a stażystek miała wówczas z 5. Poprosiła wszystkie nauczycielki, które miały stopień nauczyciela kontraktowego, by organizowały dla nas takie zajęcia, pisały konspekty. Było to nawet łatwiejsze niż w przypadku obserwowania zajęć wyłącznie jednej osoby, bo łatwiej było się umówić. Ponadto można było podpatrzeć więcej różnorodnych zajęć, bo wiadomo, że każdy ma swoje zagadnienia, w których jest najlepszy. Do komisji zaproszono naszą koleżankę ze stopniem nauczyciela kontraktowego, jako przedstawicielkę grona pedagogicznego, dyrektorkę i wicedyrektorkę jako opiekuna stażu. Wszystko było w porządku i zgodnie z przepisami. Często dyrektorzy placówek niepublicznych po prostu nie chcą dodatkowych obowiązków i dlatego odmawiają awansu. Powodzenia!