Wszystkie jej elementy można oczywiście ćwiczyć podczas zabaw i przeróżnych zajęć i większość nauczycieli to robi. Jednak założenia Metody Dobrego Startu pozwalają na całościowe usprawnienie nie tylko wszystkich analizatorów, ale i koordynacji pomiędzy nimi na każdych zajęciach.
![]() |
Podręczniki teoretyczne wyjaśniające założenia, strukturę zajęć i zawierające przykładowe scenariusze MDS |
– usprawnianie analizatorów: słuchu, wzroku, dotyku, kinestetycznego (ruchu);
– usprawnianie koordynacji wszystkich zmysłów – dobra ich integracja jest podstawą do działania i rozwoju wyższych umiejętności poznawczych m.in. percepcji wzrokowej i słuchowej, pamięci, uczenia się, zapamiętywania itp.;
– profilaktyka dysleksji u dzieci z grupy ryzyka;
– wsparcie dla dzieci z dysleksją;
– diagnoza ryzyka dysleksji (i innych specyficznych trudności w uczeniu się);
– indywidualizacja pracy dzieci podczas zajęć grupowych;
– wszechstronny rozwój psychoruchowy dzieci;
– przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania;
- ceremoniał powitania
- zabawy kształtujące orientację w schemacie ciała
- zabawy kształtujące orientację w przestrzeni
- wprowadzenie wiersza lub piosenki, ćwiczenia językowe
![]() |
Zestawy pomocy do MDS |
- ćwiczenia ruchowe
- ćwiczenia ruchowo – słuchowe
- ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe
- prezentacja prac, relaks
Dopiero, gdy zaczęłam czytać o MDS, poszłam na szkolenie – odkryłam nie tylko sens, ale i moc tych zajęć! Wy nie czekajcie tak długo!Dla kogo ta metoda jest najlepsza?
– dla wszystkich dzieci o prawidłowym rozwoju jako profilaktyka trudności w uczeniu się i przygotowaniu do nauki czytania i pisania;
– dla dzieci o nieharmonijnym lub opóźnionym rozwoju psychoruchowym;
– dla dzieci ryzyka dysleksji;
– dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (indywidualnie lub w małych grupkach);
Już za trzy dni ( po świętach) zapraszam po wskazówki, przykładowe scenariusze i propozycje zabaw dotyczących pierwszej, wprowadzającej części zajęć.
Do zobaczenia,
E,
Dodaj komentarz