Bardzo chciałam sprawdzić, jak nasze pięciolatki poradzą sobie z pracą, która od początku do końca będzie samodzielna. Planują zadania, owszem, nawet je realizują w odpowiednim czasie, ale czy potrafią same się czegoś nauczyć i zaprezentować efekty tej nauki? Cóż, trzeba działać. Zrobiłam tak: 1. Wylosowałam kartoniki ze zdjęciami dzieci i w ten sposób podzieliłam grupę […]
Sztuczki z MDS cz. 4 – zabawy językowe
Ostatnim elementem części wprowadzającej zajęć Metodą Dobrego Startu są zabawy językowe. Autorki publikacji dotyczących MDS traktują ten element zajęć bardzo szeroko. Przede wszystkim jest to moment, w którym wprowadzamy wiersz lub piosenkę, które będą głównym elementem zajęć. Warto pamiętać, że zawsze (nie tylko podczas zajęć MDS) prezentację utworu należy poprzedzić pytaniami dotyczącymi treści. Ułatwia to […]
BINGO z bohaterami Psiego Patrolu
Lubicie grać z dziećmi w różne gry? Ja uwielbiam – co więcej – im dłużej pracuję w przedszkolu, tym lepiej wychodzi mi powściąganie emocji, gdy przegrywam 😉 W ciepłe niedzielne popołudnie przygotowałam BINGO – 14 różnych plansz. Możecie je pobrać TUTAJ i TU Jeśli macie większą grupę, możecie wydrukować podwójnie, będzie więcej równoległych wygrywających. Wiem, że […]
Zdrapki do czytania sylabowego – zadanie na plan daltoński
Lubicie wygrywać? Ja bardzo! Nigdy nie grałam w totolotka ani inne gry losowe, bo zawsze przed wielką kumulacją zaczynam racjonalnie liczyć, jakie mam szanse na wygraną…Chociaż podobno szczęście nie ma wiele wspólnego z rachunkiem prawdopodobieństwa. Ale kiedy byłam mała, do słodyczy dodawano takie zdrapki „kółko i krzyżyk”. Uwielbiałam ten „hazard”! 😉 Pamięć mam dobrą, potrafię […]
Sylabowe sztuczki przy pomocy AutoDraw
Karty do zabaw językowych powstały szybko i trochę przy okazji. Odkryłam program AutoDraw https://www.autodraw.com/ i chciałam trochę się nim pobawić. A jak się nim posługiwać? Obejrzyjcie, proszę, krótki filmik: AutoDraw A Wy możecie pobawić się z dziećmi również moimi świeżo zrobionymi kartami. A jak? 1. MEMORY SYLABOWE To była moja pierwsza myśl – stworzenie prostych memo zawierających […]
Orientacja w schemacie własnego ciała i orientacja w przestrzeni – MDS cz. 3
Czy już mówiłam, że uwielbiam Metodę Dobrego Startu? 😉 Przede wszystkim za to, że jest naprawdę dla wszystkich, wszechstronnie rozwija wszelkie zmysły i koordynację w naturalny, bliski dzieciom sposób. Pracuję z (nie) zwyczajnymi dziećmi, ale moja siostra z sukcesami stosuje tę metodę nawet w grupie dzieci ze sprzężoną, głęboką niepełnosprawnością! Kolejne dwa elementy części wprowadzającej […]
Powitanie czyli sztuczki w MDS cz. 2
Ktoś mógłby zapytać: „A po właściwie powitanie?”. Przecież zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się najwcześniej po śniadaniu, wszyscy już zdążyli się przywitać wchodząc do sali z rodzicami. Po pierwsze: nie wszyscy. Spóźnialscy, zasmuceni rozstaniem z rodzicami, „gapcie”, które zapomniały jeszcze o czymś, co jest niezmiernie ważne a zostało w szatni – oni nie. Po drugie: szalenie ważne […]
Mój artykuł na plandaltonski.pl
Napisałam ten artykuł po zachęcie p. Anny Sowińskiej. http://www.plandaltonski.pl/publikacje/cztery-lata-z-planem-daltonskim-i-ta-sama-przedszkolna-grupa-ewa-janus/ Opisałam swoje czteroletnie doświadczenia pracy według koncepcji planu daltońskiego. Zachęcam Was do przeczytania, bo oprócz ogólnej idei, która nam przyświecała, znajdziecie również konkretne wskazówki dla każdej grupy wiekowej. U nas się sprawdziły, może u Was też? Dajcie znać, jakie są Wasze doświadczenia w tego rodzaju pracy, […]
1. Metoda Dobrego Startu – skąd ta moc? czyli trochę podstaw…
Mamy wiele metod przygotowujących dzieci do nauki czytania i pisania. Wszystkie mają swe zalety, swoich zwolenników i przeciwników. Niektóre są właściwe dla konkretnych grup dzieci, te nieliczne nadają się do zastosowania w każdej grupie i pozwalają na indywidualizację pracy dzieci. Ja uwielbiam Metodę Dobrego Startu, przede wszystkim dlatego, że należy do tej drugiej kategorii! Wszystkie […]
Instrukcje do planu daltońskiego – samodzielność dzieci
Jak już pisałam wcześniej m.in. tutaj: http://przedszkolezpomyslem.blogspot.com/2017/01/filary-koncepcji-planu-daltonskiego.html – jednym z trzech filarów w koncepcji planu daltońskiego jest SAMODZIELNOŚĆ dzieci. Nieważne, czy mamy do czynienia z trzylatkiem, czy uczniem minionego już gimnazjum – to na nas ciąży obowiązek skonstruowania zadania w przystępny sposób. Czy wystarczy omówić zadanie i w ten sposób rozjaśnić dzieciom naszą świetlaną wizję? […]
Brzydkie kaczątko – zajęcia dramowe
Bruno Bettelheim w swej najbardziej znanej książce: „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni” pisze o tym, jak ważne są opowieści w życiu dziecka. Pozwalają bowiem przeżyć w sposób bezpieczny najtrudniejsze problemy rozwijającego się człowieka. Wiem to i dlatego nie rozumiem, dlaczego niektórzy dorośli starają się łagodzić opowiadane czy czytane dzieciom historie. Wilk ma […]
Klasyfikowanie i definiowanie – dinozaury i motyle
Klasyfikowanie przedmiotów i pojęć według określonych kryteriów oraz odwrotnie – definiowanie ich na podstawie pewnych wytycznych to nie lada wyzwanie. Jak pomóc dzieciom opanować tę trudną sztukę? Oczywiście bawiąc się z nimi! Robimy to intuicyjnie wtedy, gdy prosimy dziecko, by posprzątało najpierw klocki czerwone, następnie zielone…I wtedy, gdy prosimy, by znalazło drugą taką samą skarpetkę […]